pelerinaje in rusia pelerinaje in ucraina pelerinaje in grecia pelerinaje in israel pelerinaje in egipt pelerinaje in europa pelerinaje pe alte continente pelerinaje in romania

Pelerin, pe urmele Sf Ap. Andrei in Rusia


In calatorii adeseori, in primejdii de rauri, in primejdii de la talhari, in primejdii de la neamul meu, in primejdii de la pagani; in primejdii in cetati, in primejdii in pustie, in primejdii pe mare, in primejdii intre fratii cei mincinosi;  in osteneala si in truda, in privegheri adeseori, in foame si in sete, in posturi de multe ori, in frig si in lipsa de haine… “ ( Cor 2,11), asa au inteles sfintii apostoli, prietenii de aproape ai Domnului Iisus Hristos, sa cutreiere pamantul , sa intoarca neamurile de la ratacire si de la inchinare la idoli, la cunoasterea adevaratului Dumnezeu.

Printre acestia, Sf Apostol Andrei cel Intai Chemat avea sa raspandeasca Evanghelia lui Hristos pe pamanturile din jurul Marii Negre si chiar mult mai la nord, fiind acum considerat nu doar crestinatorul si aparatorul Romaniei, ci si al Rusiei.

Catre popoarele din jurul Marii Negre Sf Apostol Andrei a venit de mai multe ori in pelegrinarile sale. In nordul marii, sunt amintite cetatile Sevastopolului si Hersonului (Crimeea, Ucraina de azi), de unde apoi s-a mutat catre interior, ajungand pana la raul Nipru, in muntii Kievului. Se spune ca acolo a poposit o noapte, iar dimineata a zis catre ucenicii care erau cu dansul: “ Vedeti acesti munti? Credeti-ma ca peste acestia o sa straluceasca darul lui Dumnezeu si o sa se faca cetate mare aici si multe biserici o sa se ridice lui Dumnezeu si o sa se lumineze cu Sfantul Botez tot pamantul acesta”. Si suindu-se pe muntii acestia, i-a binecuvantat si a infipt o cruce.  Proorocirea Sf Ap. Andrei avea sa se implineasca peste exact o mie de ani ( pe la 1050), cand in mareata cetate a Kievului se va intemeia Lavra Pecerska, prima manastire din spatial rusesc, cea mai mare si cea mai slavita, dupa modelul careia vor fi organizate toate asezamintele monahale ale Rusiei ( este considerate “maica manastirilor rusesti”). Viata si invatatura calugarilor de aici au influentat spiritual si moral nu doar pe cei din vremea lor, ci s-au perpetuat peste veacuri, luminand nu doar spatiul slav ci si intreaga Europa de Est.

Prin modul minunat in care Maica Domnului a zidit si a pictat biserica cea mare a manastirii, Lavra Pecerska din Kiev este considerata a fi sub directa obladuire a Maicutei Domnului, ca si manastirile din Ivir, Sf Munte Athos si din Diveevo a Sf Serafim de Sarov. Daca in prezent in Rusia se afla doua lavre ( a Sf Treimi a Sf Serghie de Radonej de langa Moscova si lavra Al Nevski din St Petersburg) in Ucraina sunt trei lavre si toate acestea trei au hramul inchinat Adormirii Maicii Domnului – Kiev, Poceaev si Svetogorsk.

Din muntii Kievului, Sf Apostol Andrei a mers si mai spre nord, “in partile cele mai dinauntru ale Rusiei” unde este acum marea cetate a Novgorodului ( foarte aproape de St Petersburg). La rascruce de drumuri comerciale, Novgorodul avea sa devina nu doar una dintre cele mai vechi cetati rusesti (kremlinul sau este mentionat la anul 1044) ci si un important centru politic, cultural si eclesiastic. Celebra scoala de pictura de icoane de aici are traditii bogate, mostenite chiar de la maestrii greci. Asa cum arata acum, Kremlinul novgorodean are 12 ha si dateaza din sec XV. Cetatea adaposteste Catedrala Sf Sofia – simbol al Novgorodului, construita intre anii 1045-1050 ca una dintre cele mai timpurii constructii din piatra din Europa, precedand faimoasele Catedrale Notre Dame de Paris, Rheims, Amiens sau Naumburg. Dar ceea ce este poate cel mai impresionant pentru pelerin este intalnirea cu icoana Maicii Domnului Oranta (Mijlocitoarea), cea care, pentru a apara orasul de o invazie a suedezilor, a fost scoasa in procesiune de catre preotii urmati de multime de locuitori. Cand una dintre sagetile atacatorilor a lovit icoana in ochi, Maica Domnului si-a intors privirea, astfel ramanand peste veacuri. Icoana de dimensiuni nu prea mari este si astazi asezata spre inchinare in dreapta altarului, in biserica impodobita cu fresce si catapeteasma originale, de dimensiuni impresionante.

Dupa spusele cronicarului Nestor, reluat de Sf Ignatie Briancianinov, “Apostolul Andrei a plutit pe raul Volhov pana la lacul Ladoga [ N-E de actualul St Petersburg, cel mai mare lac din Europa ], strabatand lacul a ajuns la Valaam, i-a convertit la crestinism pe vrajitorii ce locuiau acolo si a intemeiat o biserica crestina. Traditia aceasta il numeste Serghie pe insotitorul Apostolului, care dupa plecarea acestuia a devenit povatuitorul acestor tinuturi in crestinism.

Ce ne este de mirare? In tot pamantul a iesit vestirea lor si la marginile lumii cuvintele lor (Ps XVIII, 4), da marturie Scriptura despre calatoriile Apostolilor. Ostenelile lor nu au apartinut vreunui popor anume, ci omenirii intregi; luarea lor aminte grijulie, dragostea inimii lor erau atrase nu de cultura, nu de organizarea si puterea de stat, ci de nenorocirea omului cazut, fie acesta scit sau barbar, iudeu ori elin (Col.III,11). De ce dar sa nu fi venit sfantul Apostol Andrei la stramosii nostril, slavii, si la vecinii lor, scandinavii? De ce sa nu fi cercetat locul inchinat slujirii zeilor si sa nu fi sadit acolo adevarata cunoastere si slujire a lui Dumnezeu? Dece sa tagaduim ca Dumnezeu insusi ii va fi insuflat Apostolului aceasta inalta, sfanta hotarare, ii va fi dat putere spre plinirea ei? Faptul ca tara era salbatica, putin cunoscuta si departata, osteneala calatoriei nu pot fi o pricina cat de cat puternica pentru a nu primi aceasta predanie. Cu putin dupa vremurile apostolice, pe aceste cai au umblat ostiri intregi: de ce sa nu fi umblat pe ele un Apostol manat de dreapta lui Dumnezeu si de ravna apostoleasca?

Iata de acum o traditie nu obscura, nu indoielnica, ci pur istorica. Viata monahala in Valaam si marturisirea Ortodoxa a credintei in aceasta tara au inflorit cu mult mai devreme si mai puternic decat ar putea crede calatorul care face o vizita superficiala in acest tinut, aruncand o scurta privire asupra lui. Trebuie sa privesti mai cu staruinta, sa jertfesti mai mult timp, sa asculti cu luare aminte povestile monahilor Valaamului si locuitorilor de langa tarm, sa scoti din ele marturiile vrednice a fi inseminate pe tablele istoriei, vrednice de luarea aminte a civilizatiei moderne, de pomenirea viitorimii culte. Intr-atat s-a dezvoltat viata monahala pe ostrovul Valaamului, ca si-a intins mladitele peste lac, pe tarmul celalalt … Putini stiu ca in sanul Finlandei traieste inca Ortodoxia, ca ea nu este acolo nou sadita, ci traieste acolo din vechime ramasita vechii religii crestine de obste care inlocuise paganismul. Multi dintre finlandezii de langa tarm pastreaza dragostea fata de Biserica stramosilor, de care au fost rupti prin inselaciune si silnicie.” ( Sf Ignatie Briancianilov, Vizita la manastirea Valaam).

De altfel traditia manastirii Valaam sustine ca aici a fost in vechime un templu inchinat zeului Baal, Sf Apostol Andrei cel Intai Chemat a distrus acest templu si a inaltat o cruce de piatra, considerandu-se astfel ca Sf Apostol a asezat fundatia si a binecuvantat viitorul locas monahal, caruia i-a si prezis un mare viitor crestin.

Supranumita “Sf Munte Athos al Nordului” datorita extraordinarei sale influente in viata spirituala a Rusiei, Manastirea Valaam ( intemeiata in sec X) va fi vandalizata si distrusa complet  de aproape 80 de ori de catre suedezi. Refacuta mereu din temelii, manastirea renaste mereu, devenind o manastire de mucenici.  Sf Ignatie Briancianinov  apune ca aici este loc sfant, “pe oricare dintre pietrele sale se poate sluji Sf Liturghie”. Sf Antipa de la Calapodesti, cel care dupa 20 de ani traiti la Sf Munte Athos ajungea la Valaam dupa ajutoare pentru schitul romanesc in constructie Prodromu, a gasit aici linistea dupa care tanjea de multa vreme si, cerand binecuvantare, s-a stabilit aici, vietuind 17 ani si devenind unul dintre cei mai iscusiti si cunoscuti duhovnici ai manastirii. Trece la Domnul in 1882, devenind singurul calugar roman trecut in randul sfintilor si recunoscut ca atare atat de catre Sf Munte Athos cat si de Bisericile Ortodoxe Rusa si Romana.

Am fost si noi in primavara anului 2007 la Valaam si caldura extraordinara cu care ne-a primit parintele Ermoghen, care vorbea doar limba rusa in timp ce monahii nostri vorbeau romana, ne-a cucerit inimile… comunicare prin zambet ca expresie a caldurii sufletesti, a iubirii fratesti, comunicare in duh ortodox… Revenirea la Valaam devine astfel o datorie de suflet…

Este foarte interesant de observat ca fiecare oprire a Sf Apostol Andrei pe pamant rusesc coincide cu dezvoltarea ulterioara a unui  major centru eclesiastic: Kiev ( inceputul monahismului rus, model pentru intreg spatiul slav), Novgorod ( in sec 14, scaunul Episcopal de Novgorod era cel mai puternic din intreaga Rusie ortodoxa), manastirea Valaam ( far al ortodoxiei in nordul indepartat).

Mai mult, numele sfantului Andrei este un nume frecvent in Rusia si nu doar atat. Prin voia Domnulu, Sf Andrei Rubliov este pictorul celei mai faimoase icoane a ortodoxiei: Sfanta Treime, despre care parintele martir Pavel Florenski spunea in plina epoca boolsevica: “exista Troita lui Rubliov, deci exista Dumnezeu!”. Dupa doua vizite successive la Galeriile Tretiacov din Moscova – galeria de icoana veche rusa – am reusit abia a treia oara sa vad originalul acestei icoane despre care s-au spus atat de multe (lipseste foarte mult din expozitie, este mereu solicitata spre a fi expusa in alte locatii in lume). Stiam bine acesta reprezentare, cred ca orice crestin ortodox o cunoaste. Si totusi, originalul este altceva… te fura complet, uiti ca existi… zambetul usor, delicat, diafan, senin, discret al fiecareia dintre Fiintele Divine este surpinzator, nu-l remarcasem in copii. Gandesc: ce talent poti sa ai, ca sa poti picta un asemenea zambet… Si, desi atat de difuzata in lumea contemporana, doar aici in fata icoanei originale, sub influenta harului sau, am inceput sa-mi pun intrebari legate de egalitatea in reprezentare a Tatalui cu Fiul si cu Sfantul Duh, de armonia, pacea, iubirea ca liant, de unirea Treimii intr-o Fiinta… Nu sunt teoretician, eu doar cred si vreau sa-mi urmez calea, dar atunci si acolo, in fata icoanei Sfintei Treimi am inceput sa gandesc si sa inteleg cu adevarat faptul ca Dumnezeu nu poate fi explicat, nu poate fi cuprins sau prins de mintea omeneasca… dar ca iti poate atinge sufletul si iti poate reda linistea…

Sunt de asemenea expuse inca trei icoane de mari dimensiuni ale Sf Andrei Rubliov: Sf Arhanghel Mihail, Domnul Iisus Hristos si Sf Ap. Pavel. Toate acestea trei sunt fascinante, fiecare poate spune cate ceva, fiecare poate crea o stare. Ne rugam ca in biserica; o supraveghetoare afland ca suntem romani ortodocsi ne roaga sa cantam ceva, nu auzise niciodata cantare bisericeasca romaneasca. Maicile incep sa cante incet, inalt, Maicutei Domnului. Iar galeria devine dintr-o data biserica…

Cred sincer ca nu este intamplator ca cel intai chemat dintre apostoli a dat numele sau celui intai dintre iconarii ( monah) lumii acesteia.

Pasii Sf Apostol Andrei cel Intai Chemat sunt adanc intipariti in constiinta religioasa a rusilor. Desi de regula se spune ca Rusia a fost crestinata in sec X de catre Cneazul Vladimir, ei stiu ca au traditie apostolica si numara astfel de cate ori s-a botezat Rusia, mai inainte de Vladimir: intai s-a botezat de Sf Ap Andrei; al doilea, de catre Chiril si Metodie (833) ; al treilea, de catre Mihail Mitropolitul trimis de patriarhul Fotie; al patrulea, de catre imparateasa Olga, cea intocmai cu Apostolii; iar al cincilea, desavarsit s-au botezat cu totii sub imparatul Vladimir cel intocmai cu apostolii. ( Hronograf, pg 362).

Plecand din Grecia in Dobrogea si parcurgand aceste repere, urmarind drumul catre nord pana la Valaam al Sf. Apostol Andrei, sunt de strabatut aproximativ 3600 km in linie dreapta ( pe atunci granitele nu erau piedici) si eu, ca organizator de pelerinaje ortodoxe, ma trezesc gandind: cum oare a parcurs sfantul acest drum acum 2000 de ani? Avea sau nu mijloace de transport? Cat timp a mers? Era deja in varsta, spre finalul lucrarii sale de propavaduire, era sarac, mergea insotit de ucenici si propavaduia aratand poporului, in cetati si temple, dovezile ca Hristos este cu adevarat Mesia cel anuntat de proorocii Vechiului Testament, convingea tamaduind doar cu cuvantul boli trupesti si propavaduia pentru suflet si minte, explica Noua Lege si intemeia biserici si hirotonea episcopi ai locului, era batut, umilit, era poate namancat si insetat, dar continua sa mearga, sa mearga, ca sa intoarca pe oameni de la inselaciune la adevar, de la intuneric la lumina… Din Europa de sud ( Grecia) catre Nord ( Valaam, Marea Baltica) traseul este suficient, ca lucrare de o viata. Si totusi, acesta este doar un fragment, o mica parte din periplul in lume parcurs de Sf Apostol Andrei, ca si de oricare dintre Sfintii Apostoli, urmand Domnului. Nu poate fi aceasta lucrare omeneasca, nu poate fi facuta fara dragoste catre Hristos – Invatatorul, fara credinta in puterea Sa cea nebiruita, fara sprijinul Sau direct!

Dupa crestinarea tinuturilor nordice, salbatice, Sf Apostol Andrei s-a intors pe mare in Europa, unde il astepta in Ahaia cununa muceniciei. La Patra ( Grecia) – in catedrala din centrul orasului se afla acum spre inchinare capul Sfantului Apostol Andrei si crucea pe care a fost rastignit.

“ Multumim tie, marite apostole Andrei, noi neamurile cele de tine luminate si de pe pamant la ceruri de tine ridicate, ca de la slujirea vrajmasului departandu-ne, ne-am facut impreuna-locuitori cu sfintii ingeri si partasi ai slavei Domnului… Bucura-te, Sfinte Andrei, apostole! ”
Maria Chirculescu

Miriam Turism

www.miriamturism.ro