Palestina: Sf M. Mc. Gheorghe, simbolul crestinismului in Bethleem
Gabriela Baddour, ghida noastra romanca cu accent banatean, care locuieste in Palestina de peste 21 de ani, ne da la microfon, in autocar, informatiile necesare cunoasterii Bethleemului, numit in ebraica „Casa Painii”, locul Nasterii Pruncului Iisus – „Painea Vietii”, Fiul lui Dumnezeu. Ascult ca de atatea ori informatiile acestea de la ghidul local, cand dintr-o data ceva imi atrage atentia – Gabriela spune: „vedeti pe case aceste basoreliefuri in piatra, deasupra usilor? Sunt case de crestini si in locul crucii au sculpturi in piatra cu Sf Gheorghe omorand balaurul, pentru ca Sf Gheorghe este un simbol puternic al crestinismului, simbolul biruintei!” Ne itim cu totii privirea la intrarile caselor si ale institutiilor – intr-adevar, pe multe dintre ele apare imaginea Sfantului Mare Mucenic Gheorghe!! Asa ca discutia care a urmat dupa pelerinajul la Bethleem, lamuritoare, chiar era necesara, aducand multe precizari inedite!
– Gabriela, spune-ne cum de se intampla ca aici, la 8 km de Ierusalim, unde Mantuitorul nostru S-a rastignit pe cruce biruind moartea si redandu-ne viata vesnica, simbolul crestinismului sa fie imaginea Sfantului Mare Mucenic Gheorghe si nu crucea?
– Locuiesc in Bethlehem de 21 de ani. Am cunoscut locurile, oamenii, traditiile locale, fiind o particica din ele. Trebuie sa traiesti un timp aici ca sa incepi sa auzi piatra ” vorbind”… ca sa intelegi oamenii si traditiile lor, trebuie sa le treci pragul caselor… si crede-ma nu am intilnit loc in lume unde oamenii sint mai primitori ( poate numai la noi, la români); indiferent de religia lor, palestinienii, un popor format din multe identitati, au ca numitor comun limba si un suflet mare, primitor. Te gazduiesc si te invita la masa inca din prima zi in care te-au cunoscut.
Copii nostri invata impreuna in clase, se despart numai la lectia de religie; totusi sint invatati despre cealalta religie: crestini / musulmani. Aici in Bethleem este desigur o situatie speciala fata de ceea ce este in Israel, deorece aici crestinii sint respectati cu o piosenie care nu prea exista in alte tari musulmane: aici este locul Nasterii Mintuitorului Iisus Hristos. Vin si musulmanii din respect sa se inchine la locul Nasterii, recunoscind in Iisus un profet. Uimitoare este insa credinta oamenilor de aici,musulmani si crestini deopotriva, in Sf. Mare Mucenic Gheorghe. Exista o localitate la marginea orasului Bethlehem care se numeste Sf.Gheorghe (Al- Khader in limba locala)… sat de musulmani cu Biserica Grec-Ortodoxa Sf. Gheorghe. Aici am botezat-o si pe fiica mea, Natalie. Chiar si localnicii musulmani cer preotului sa le treaca copii prin apa de botez (doar in apa botezului,fara restul ritualului de increstinare) pentru ca stiu ca copilasii vor fi feriti de rele daca sint „botezati”… Exista in biserica uncapastru cu lant al calului Sf Gheorghe pe care localnici il pun peste capul bolnavilor ca sa-i vindece. Copii de aici spun ca atunci cind tuna si fulgera Sf Gheorghe trece in galop prin cer si pe femeile localnice le-am auzit de sute de ori zicind : Sfinte (Khader) Gheorghe, apara-ne! in loc de Doamne apara! „Al- Khader” inseamna si „cel verde”, asociat cu simbolul reinvierii naturii, al fertilitatii… Se spune aici ca Sf. Gheorghe a baut din Fintina Vietii si a devenit vesnic.
– Ce stiu locuitorii din Bethleem despre Sf Gheorghe?
– Sf Gheorghe era palestinian dupa mama lui, Polychronia ( poate de aici legatura aceasta speciala a palestinienilor cu marele mucenic crestin). Tatal, Gerontius,era din Cappadocia, ca si Sf. Sava cel Sfintit si Sf. Teodosie incepatorul vietii monahale din Palestina, ale caror manastiri din Pustiul Iudeii din apropiere le viziteaza aproape toti pelerinii care ajung la Bethleem. Gheorghe ( nume care se traduce prin “agricultor”) ajunge soldat in a garda imperiala a lui Diocletian. Imparatul, influentat de Galerius, da un ordin prin care toti soldatii crestini sa fie arestati si pusi sa ofere sacrificii / jertfe pentru zeii pagini, romani. Sf. Gheorghe refuza si se declara crestin in fata intregii armate. Stim cu totii ce a urmat, tortura si decapitarea acestuia in 23 aprilie 303. Legenda care il reprezinta ucigand balaurul este mai mult simbolica : el invinge raul! Chiar si fata sfintului reprezentata in icoane este una zimbitoare, iar balaurul i se supune deschizidu-i parca gura. Inainte de executie el isi da toata averea saracilor.(Sf. Gheorghe provine dintr-o familie de crestini nobili din Anici). Fiind considerat un protector puternic, Sf.Gheorghe apare pe frontispiciul caselor, hotelurilor, scolilor in Bethlehem. Azi am facut o plimbare draga Maria, sa fac citeva poze in oras si am fotografiat si aceste basoreliefuri deasupra intrarilor de case sau institutii.
– Am inteles, este mai degraba vorba despre o traditie puternica, intr-o asezare care pe vremuri era crestina si acum este locuita preponderent de musulmani.
– Da, daca ne uitam la statistici, in anul 1867 erau raportati 3.000 de locuitori crestini in Bethleem si doar 50 de musulmani. Mai apoi, in 1948, din cei 9.000 de locuitori ai Bethleemului 85% erau crestini ( majoritatea ortodocsi si romano-catolici ), proportia musulmanilor crescand la 15%. In anul 2005 proportia crestinilor a scazut dramatic, la doar 20%. Numarul cel mai mare de crestini din Tara Sfanta este insa concentrat in Bethlehem, Beit-Jala, Beit- Sahour (ultimile doua fiind asa cum tu stii deja: doua orasele satelit ale Bethlehemului, aproape cartiere); vorbim de 34.000 de crestini in total. Ortodocsii sint mai multi decit catolicii deoarece aici avem si armeni si sirieni ortodocsi. Luterani si baptisti sint doar in jur de 1200. Despre crestinii din Ierusalim iti pot spune ca sint tot mai putini: 9000.
Deasupra intrarii la casele crestinilor, aceste sculpturi in piatra au inceput sa apara numai la inceputul secolului XX odata cu Administratia Britatnica pentru ca si in Anglia Sf .Gheorghe este patronul crestinilor ( ca de altfel in multe tari si orase din lume). Casele mai vechi ale crestinilor au cruce pe ele, semn sculptat in piatra deasupra intrarii. De asemenea, putini sint cei care stiu de existenta Bisericii Grec Ortodoxe in curtea care duce spre Grota Pruncilor ucisi de regele Irod, in curtea sudica a Bisericii Nasterii Domnului din Bethlehem. Usa gri cu o cruce mare pe ea din acesta curte interioara il are deasupra sculptat in piatra pe Sf. Gheorghe ucigind balaurul. Majoritatea copiilor crestini ortodocsi din Bethleem sint botezati aici, sub semnul Sfantului Gheorghe, purtatorul de biruinta…
– Stiu ca tu ai avut o situatie fericita venind aici din Romania prin casatorie – sotul tau, medic palestinian, provine dintr-o familie crestina. Ai o fata foarte frumoasa, Natalie, de 18 ani. Cum cresc copii vostri crestini aici, in Palestina astazi preponderent musulmana?
– Sintem in Postul Pastelor Maria draga … copii nostri se pregatesc , fac repetitii la cluburi ortodoxe si catolice pentru Marsul Festiv de Primire al Patriarhului Ierusalimului… Poate ai auzit ce frumoasa primire se face LUMINII in SIMBATA MARE , LUMINA care vine odata cu Patriarhul, simbata in jurul orei 14. Copii din “scauturi”/ grupe a diferite scoli si cluburi crestine, vin din toate orasele palestiniene si israeliene in care locuiesc inca, crestini: Beit-Jala, Beit-Sahour, Ierusalim, Rammalah, Nablus ,Tulcarem, Ierihon, Qalchilia, Aroub, Nazareth, Acca, Haifa, Iaffa . In Biserica Sfintului Mormint , Lumina este si acolo asteptata cu trimbite, cu tobe, cimpoaie si marsul copiilor din Sqauturi… Pelerini din toate colturile lumii si localnici asteapta transfigurati, LUMINA! Fie ca Lumina sfinta a credintei sa lumineze de-a pururi in sufletele noastre!
Maria, chiar daca abia a inceput Postul Mare, am sa-ti spun HRISTOS A INVIAT ! Iar in acest interviu, numele tau a insemnat pentru mine: Romania!
La despartire, Gabriela mi-a dat o brosura albastra scrisa in limba romana, dar editata in Israel de Cercul Cultural Petah Tikva. Pe spate, o scurta prezentare a poetei Gabriela Baddour: „S-a nascut in orasul Arad (Romania) la 1 decembrie 1960. In Romania a studiat Filologia, iar in Anglia, la Glasgow, Artele. Din 1988 s-a stabilit la Beit Lehem. Este casatorita cu un medic si are o fetita. Primul volum de poezie, Desfrunzirea de taina, a aparut in Romania la Editura Litera in 1982. A participat la doua expozitii de pictura la Universitatile din Beit Lehem si Hebron. Poeziile ei sunt cunoscute si apreciate in Israel, fiind publicate in ziarul Ultima Ora si in periodiculPro si Contra al Cercului Cultural din Petah Tikva.” Titlul caietului de poezie oferit de Gabriela m-a miscat: ”… as vrea sa ninga”.
Maria Chirculescu
Miriam Turism
Tags: Bethleem, Gabriela Baddour, Palestina, Sf Gheorghe, Sfantul Gheorghe