Etiopia crestina, 20 ianuarie, de la 1750 euro
Etiopia este una dintre cele mai interesante destinatii crestine, pe care insa foarte putini oameni le viziteaza. Munti inalti – Addis Ababa este a cincea capitala din lume ca altitudine (2408 m), ape foarte albastre si savane… Se spune ca ca acesta este locul originii omenirii. Etiopia este o tara cu un trecut antic, a carei istorie scrisa in limba Ge’ez dateaza de acum 2000 de ani. Regina din Saba si Regele Solomon nu sunt doar personaje legendare… In secolul al IV-lea, in timpul Imperiului Axum, a luat nastere Biserica Ortodoxa (Tewahedo) Etiopiana, aceasta ramanand un pilon al culturii etiopiene, si astazi 51% din populatie apartinad acestei biserici. “Insula” de ortodoxie intr-o Africa musulmana sau pagana, Etiopia este acum, cu cei 35 milioane de ortodocsi, a doua tara ortodoxa din lume dupa Rusia. Doar ca saisprezece secole de izolare totala, determinate de conjunctura istorica in care a evoluat, au facut ca Biserica Ortodoxa Etiopiana sa aiba caracteristici pe alocuri ciudate, absolut proprii.( informatii despre Biserica Etiopiana : la final de program)
Ziua 1- miercuri 18 ian 2012: Sosire la Addis Ababa
Intalnire la aeroportul Otopeni la ora 8.30 dimineata, zbor la ora 10.50. cu escala 6 ore in Istambul ( scurta vizita in Istambul). Sosire la Aeroportul International Bale (Addis Ababa) la ora 1.10 noaptea, unde ne vom intalni cu ghidul etiopian , transfer la hotel de 4 * ( mic dejun inclus).Jupiter Hotel sau similar.
Ziua 2: joi 19 ian 2012: Addis Abeba , TIMKET FESTIVAL, Boboteaza etiopiana
Addis Ababa (“Floare Noua”)
Cu o populaţie de 2,7 milioane de locuitori (in 2007), Addis Abeba este centrul politic, economic si social al Etiopiei. Fondată de către împăratul Menelik al II-lea în 1887, acest mare, dezordonat, dar ospitalier oras inca mai poarta marca exuberantei personalitati a intemeietorului sau. Addis Abeba este situata la poalele Munţilor Entoto (peste 3000 m), ceea ce o face sa fie a treia capitala din lume ca altitudine ( dupa La Paz – Bolivia si Quito – Ecuator). Cu un climat montan sub-tropical, capitala Etiopiei are o medie anuala a temperaturilor de zi de 230C si 80C noaptea. Temperaturile medii ale lunii ianuarie sunt de 240 C ziua si 60 C noaptea, cu sanse foarte reduse de precipitatii ( lunile cele mai ploioase sunt iulie – septembrie, cand temperatura scade la 210 C ziua / 100C noaptea).
Addis Abeba este la fel de cosmopolita ca oricare dintre marile metropole ale lumii, arhitectura sa fiind foarte variata. Cladiri inalte de birouri, vile elegante, bungalouri funcţionale, hoteluri moderne, sali de conferinte şi teatre – stralucind in marmura si aluminiu, stau alaturi de de case tradiţionale cu gard de nuiele, inconjurate de vite, oi, capre si pui. Addis Abeba pur şi simplu a crescut intr-un mod natural, organic, aspectul sau actual reflectand acesta evolutie nestructurata.
După micul dejun participam la Festivalul Timket / Boboteaza etiopiana, un festival plin de culoare, in Addis Abeba.
După-amiaza, urcam pe Muntele Entoto pentru o vedere panoramica a oraşului.
Muntele Entoto este cel mai inalt varf din Addis, cu o altitudine de 3200 de metri. Aici este locul primului palat al imparatului Menelik-al II-lea, fondator al orasului Addis Abeba. In biserica Sf. Maria a fost incoronat imparatul Menelik I. Tot de aici se poate admira capitala, inconjurata de campiile minunate din jur si conuri vulcanice, un loc unde poti respira aer tare, curat.
Cazare la Addis Ababa, hotel**** (cu mic dejun).
Ziua 3: vineri 20 ian 2012: catre Debre Markos
Ne indreptam spre nord şi vizitam Manastirea Debre Libanos din sec al 13 lea , cea mai mare manastire din tara. A fost ctitorita de catre Abuna Tekle Haymanot, un sfânt care s-a nevoit stand intr un picior timp de 7 ani intr-o pestera, la Debre Libanos. Si astazi, daca un crestin doreste sa isi “mortifice trupul”, participa la Sfanta Liturghie stand intr-un picior!
Vom avea masa de pranz – picnic la «Podul Portughez», unde vom avea sansa sa intalnim unul dintre cele mai endemice (specifice zonei) mamifere din Etiopia : babuinul Gelada, sau babuinul (maimuta) cu inima insangerata. Apoi vom merge prin Cheile Nilului Albastru, care sunt comparabile ca dimensiune cu Marele Canion american. Vom ajunge seara la Debre Markos, cazare la Hotel Tilik sau similar.
Nilul Albastru izvoraste din Lacul Tana din Etiopia, la o altitudine de 2150 m peste nivelul marii. Se varsa in Nilul Alb, ca afluent al Nilului. Debre Markos ( Sf. Marcu), o localitate la 2446 m altitudine, pe culmile defileului Nilului Albastru. Este bine cunoscut ca locul in care, in aprilie 1941, o mica armata de doar 300 de soldati etiopieni si aliati au infrant armata de 1400 italieni, eveniment marcant in caderea ocupatiei italiene.
Ziua 4: sambata 21 ian. 2012: Bahir Dar
Dupa micul dejun, dimineata plecam spre Bahir Dar (250 km), un oraş de pe malul lacului Tana, sursa Nilului Albastru si cel mai mare lac din Etiopia (3.600 km). Lacul Tana are 37 de insule dintre care 20 adăpostesc biserici cu un semnificativ interes cultural si istoric. Pe insula Tana Cherqos tradiţia spune ca s-a odihnit Fecioara Maria la întoarcerea din Egipt; deasemenea se spune că Frumentius, care a introdus creştinismul în Etiopia este îngropat în Tana Cherqos.
După prânz, mergem la 32 km sud de Bahir Dar pentru a vizita celebra Cascada a Nilului Albastru, botezata de localnici cu numele Tis Isat (Fum De Foc). Apoi vom reveni la Bahir Dar şi ne vom plimba,admirand pasarile din jurul Lacului Tana.
Cazare la Abay Minch Hotel sau similar.
Ziua 5: duminica 22 ian. 2012 : Pe Lacul Tana, Insula Bahir Dar, Manastirile Gorgora-Gondar
După micul dejun de la hotel traversam cu barca Lacul Tana, cel mai mare lac etiopian si unul dintre cele mai mari lacuri situate la mare altitudine din lume. Incepe o zi remarcabila, in care ne vom plimba cu barca vizitand manastirile de pe insulele lacului Tana.
Mai intai vizitam Narga Silassie, biserica rotunda de pe insula Dek, cea mai mare insula de pe Lacul Tana. Biserica a fost construita in sec 18 de catre imparatul Mentwab si are multe fresce foarte bine pastrate. Există, de asemenea, două remarcabile şi pitoresti “porti de apa” pe ţărmurile opuse, spre partea de vest şi cea de est, cu piete, turnuri cu două etaje, in stilul Castelului Gondar, drumul pietruit ducand de la apa pana la biserica.
Continuăm drumul spre Peninsula Zege; aici sunt caracteristice culturile de cafea, dar – ca si pe celelalte insule de pe lacul Tana – se pastreaza si o vegetatie naturala bogata.
Există şapte biserici pe peninsula, din care vizitam doua: Kidane Mihret si Azewa Mariam, celebre pentru frescele cu scene biblice viu colorate, elaborat pictate pe plafoane si peretii laterali.
Patrundem in partea de sud a lacului în formă de inimă, pe insula cu Manastirea Kebran Gabriel, care cuprinde o mare şi importanta biserica dedicata Sf.Arh. Gavariil. Clădirea construită in stilul Gondar este rotunda, cu doisprezece stalpi de piatra rosie Danqaz, legati prin arcuri. Frescele si icoanele pe panza ale acestei bieserici sunte renumite. Biserica este faimoasa mai ales datorita manuscriselor sale – unele foarte vechi si de mare valoare ( o reproducere a unui asemenea manuscris a fost preluata intr-un album UNESCO). Izolarea insulei a ajutat la salvarea acestor comori crestine, aceasta manastire fiind considerata loc sigur pentru manuscrisele trimise aici de catre alte biserici, aflate in calea lui Ahmed Gragn, conducatorul musulman din sec 16 care a pornit un adevarat jihad / razboi impotriva Imperiului Crestin Etiopian. Femeilor nu le e permis sa intre in manastirea Kibran Gabriel.
Pe coasta de este a Lacului Tana vizitam Tana Cherkos. Tradiţia ne spune că Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu si Pururea Fecioara Maria s-a odihnit sub un zid în timpul calatoriei spre Egipt a Sfintei Familii, ramnand aici trei luni şi zece zile..Calugarii susţin că detin un colier al Sf Maria, pe care aceasta l-lasat cand a plecat. Se spune, de asemenea, ca cesta a fost un loc sacru al evreilor. Menelik I şi nobilii evrei, după ce fug de la regele Solomon, aduc Chivotul Legii la aceasta manastire si au construit un templu decorat cu oase intregi şi pietre preţioase. Şase sute de ani mai târziu, Chivotul Legii a fost adusa la Axum.
Parasim vaporul şi vom merge la Gondar peste noapte, cazare in Goha Hotel sau similar.
Ziua 6: luni 23 ian. 2012: Turul orasului Gondar
Tur al orasului Gondar – in sec 17 si al 18-lea capitala Etiopiei. Pana in secolul 16, imparatii Imperiului Solomonic/Crestin Etiopian nu aveau capitala in locatii fixe, ci locuiau in corturi in campusuri temporare, mutandu-si familiile, suita, soldatii. Incepand cu Imparatul Menas, la 1559, imparatii au inceput sa petreaca sezonul polios ( de vara) langa Lacul Tana, revenind pe aceleasi locatii mereu. Gondar a fost intemeiat de catre Imparatul Fasilidas la anul 1635 si s-a dezvoltat ca asezare agricola si comerciala. Situata la 2.133 m altitudine, este in present un oras vizitat de turisti, datorita ruinelor palatelor regale si a bisericilor.
Turul include:
- ”ROYAL COMPOUND “ ( “Combinatia Regala”), cu multe castele majestuoase, construite in stilul architectural al Evului Mediu european, cum ar fi: cele două castele etajate apartinand împăratului Fasiledes (1632 -1667), Biblioteca lui Fasilidas – fiul imparatului Yohannes (1667-1682; castelul în formă de sa a fiului lui Yohannes, imparatul Iyasu I (1682-1706)); sala mare sau “casa cântecului” a Împăratului Dawit III (1716-1721), în care au avut loc multe ceremonii; lungul V, forma ce cuprinde cele doua etaje din palat ce au apartinut sotiei celui din urmă, crăiasa Mentewab.
- Baia lui Fasiladas (Palatul Baii). Un plan dreptunghiular, cu pereţi îngrijiti, care este umplut cu apă o dată pe an, pentru festivitatile de Timket (Boboteaza); popular cunoscut ca “Palatul Bobotezei / Palatul imbaierii”.
- Cea mai frumoasa biserica a Gondarului este Debre Birhan Silassie sau “Treimea de pe Muntele Luminii / Muntele Schimbarii la Fata”. Construita în timpul domniei împăratului Iyasu (1682-1706), biserica n a fost niciodată distrusa. Se spune că atunci când au musulmanii au incercat sa-I dea foc în 1881, acestia au fost atacati de albine si au fugit. Biserica este de plan dreptunghiular, similar cu cele ale arhitecturii antice Axumite. Zidurile din interior ale camerei din fata sunt acoperite cu picturi pe pânză, lipite pe pereti. Plafonul este construit din grinzi groase si decorat cu serafimi ce privesc in jos.
- Debre Tsahay Maryam, biserica rotunda Maryam a lui Debre Sahay Qwesqwam, ai carei pereti sunt alcatuiti din usi pătrate şi turnuri . Camerele de la nivelul superior apartin monahilor si au fost consolidate, renovate.
Cazare la Goha Hotel (3 * hotel) sau similar (mic dejun, dejun, cina).
Ziua 7: marti 24 ian. 2012: Spre Axum
După micul dejun ( devreme), in drum spre Axum (360 km) vom trece prin cheile raului Tekeze.
Axum este vechea capitala a Etiopiei şi leagăn al civilizaţiei etiopiene. Axum este renumit si datorita obeliscurilor sale mai vechi de 2000 de ani, unele masurand până la 33 m inaltime, precum si datorita obiectivelor sale unice: baia şi palatul reginei din Saba, mormintul imparatului Kaleb si ale altor împarati, muzeul arheologic, care este în general evaluat ca fiind cel mai bun din Etiopia, biserica Sf. Maria din Sion, unde se afla Chivotul Legii. Legenda spune că fiul Reginei din Saba şi al Regelui Solomon din Israel, regele Menelik a adus Chivotul Legii din Israel in Axum.
Cazare la Yeha Hotel (3 * hotel) (B, L, D)
Ziua 8: miercuri 25 ian 2012: tur Axum
In această zi vizitam Muzeul Arheologic din Axum, Catedrala Sf. Maria din Sion – care este considerata a fi ultimul loc de pastrare al Chivotului Legii original.
Dupa amiaza vizitam la celebrul “camp al obeliscului” (din sec 4 AD, sit inscris in Patrimoniul Mondial UNESCO), cu ruinele palatului si mormantul regelui Kaleb şi al Regelui Gebre Meskel şi reşedinţa legendarei Regine Sheba (9 lea î.Hr.).
Cazare la Yeha Hotel (3 * hotel) (3 mese).
Ziua 9: joi 26 ian. 2012: Axum- Yeha Temple – DebreDamo – Adigrat – Mekele
După micul dejun vom pleca spre Mekele, traversand Muntii Tigray si de asemenea campul de batalie Adwa, in care etiopienii i-au batut pe colonizatorii italieni. Oraselul Yeha – vizitam ruinele templului lui Yeha din sec. 5 î.Hr care deşi fără acoperiş, încă rezista. A fost un mare templu precreştin, alcatuit dintr-o singură cameră alungita.. Templul este considerat a fi cea mai veche clădire din ţară. Se viziteaza de asemenea si biserica Aba-Afse ( sec 6 d. Hr), care are acelaşi corp cu templul si este in forma dreptunghiulara.
Dupa masa de pranz de la Adigrat mergem spre orasul Wukro dupa care, spre dreapta, mergem sa vizitam biserica Abraha Atsbeha ( sec 10 DH) – 15km pe un drum de tara. Interiorul este decorat cu migală: crucea impunatoare pe planul bazilical, 13 piloni imensi sustin tavanul in forma dreptunghiulara. Biserica este decorata cu splendide picturi murale si picturi ilustrând Scene biblice şi Vieţile Sfinţilor pictate ulterior sec 17. De asemenea, biserica detine multe sfintenii, cea mai importanta fiind fiind crucea care a apartinut lui Frumentius – primul episcop al Etiopiei ecleziastice ( sec 4) al cărui nume a fost Abba Salama (Tatăl pacii).
Ne intoarcem pe acelasi drum si vizitam biserica in piatra Wukro Cherkos, construita în sec 4 DH si vom admira plafonul si picturile. Interiorul bisericii este decorat simetric, cu generozitate
Cazare la Axum Hotel sau similar.
Ziua 10: vinery 27 ian. 2012: spre Lalibela
Astăzi vom avea cea mai lunga calatorie de-a lungul unui drumul dur, creat de natura, dar va fi o frumoasa experienţă, traversand un peisaj magnific (arii vaste, suişuri şi coborâşuri pitoresti). Veţi avea ocazia sa vizitati Lacul Ashenge plin de pasari. Masa de pranz, picnic. In drum vom vizita satele tribului Amhara si pitorestii Munti Wollo. Drumul continua spre Lalibela, iar cina si cazarea se vor face la Mountain View Hotel sau similar.
Ziua 11: sambata 28 ian. 2012: Lalibela
Localitatea Lalibela se afla peo stanca vulcanica şi a fost iniţial cunoscuta sub numele de Roha. Orasul a fost mai târziu numit Lalibela, atunci când regele Lalibela i a construit bisericile din piatra ( sfarsitul sec 12, inceputul sec 13). În prezent, este considerată ca fiind una dintre cele mai mari minuni arhitecturale etiopiene şi este pe locul al optulea in lume, in topul UNESCO al celor mai incredibile situri ale istoriei. Sunt peste 200 de biserici în Regiunea Lalibela, unele ascunse in pesteri adanci, si este de exceptie sa gasesti 11 biserici monolit intr-un singur areal geografic restrans. Aceste geniale bijuterii arhitecturale si inginesresti sunt adesea numite şi “a opta minune a lumii”. In această zi se va explora complexul de pasaje subterane şi cele 11 remarcabile biserici sapate in piatra din primul, al doilea şi al treilea grup de biserici din Lalibela inclusiv Bete Giorgis (Sf. Gheorghe), care este cea mai frumoasa şi completa biserica in forma de cruce, sapata in bloc monolithic de piatra, simbolizand Arca lui Noe.
Cazare la Mountain View Hotel sau similar.
Ziua 12: duminica 29 ian. 2012: Lalibela – Dessie
Dupa un mic dejun matinal, plecam spre Dessie, trecand prin frumoasa zona Dib (300 km, pranzul pe traseu). Vom opri la cateva locuri in care vom vedea poporul Amhara. Vizitam Manastirea Hayik, fondata in sec 13 de catre Iyesus Mo’a, localizata pe plaja lacului Hayik, manastire inchinata Sf Stefan. Mergem mai departe, pentru cazare la Dessie, Fasika Hotel sau similar.
Ziua 13: luni 30 ian. 2012: Addis Abeba
Ne intoarcem la Addis Abeba, de-a lungul partii drepte a Marelui Rift African. Pe traseu vom vizita inaltimile locuite de triburile Amhara si Oromo, opriri in satele tribale.La Addis Ababa cazare la Hotel Jupiter sau similar.
Cazare la Addis Ababa, hotel**** (cu mic dejun).
Seara grupul va fi invitat la o cina de ramas bun, petrecere ce va avea loc într-unul din restaurantele tradiţionale unde se poate gusta din bucataria etiopiana si unde lumea se bucura de dansurile traditionale etiopiene.
Ziua 14: marti 31 ian. 2012 Addis Abeba
Dimineata , timp de odihna. Apoi programul ultimei zile in AddisAbeba cuprinde trei dintre urmatoarele obiective (restul sunt optionale):
- Muzeul National, in interiorul caruia sunt expuse descoperiri arheologice şi istorice, inclusiv faimosul complet hominid fosili cunoscut cu numele de “Lucy” – denumirea locala “Dinknesh” insemnand “tu esti minunata”. Lucy, descoperita in 1974, este cea mai veche si totodata cea mai bine reconstituita fosila umanoida bipeda din lume, care apartine unei femele care a trait acum 3,2 milioane de ani in Etiopia de astazi. O vizita la acest muzeu este o introducere pentru vizita care va urma in zona istorica a Etiopiei.
- Muzeul Etnologic, care se afla în campusul principal al Universitatii Addis Ababa si este legat de Institutul de Studii Etiopiene, cu scopul de a păstra resursele culturale si istorice ale ecestei ţari. Muzeul contine colecţii complete, care descriu aproape toate grupurile tribal din Etiopia, prezentand astfel o vedere de ansamblu asupra istoriei, culturii si traditiilor poporului etiopian. Colecţiile includ si grupurile triburilor nomade, stramosi ai omului cu mii de ani in urma
- Catedrala Sf Gheorghe, o constructie tipica, traditionala etiopiana. Dupa victoria asupra italienilor din batalia de la Adwa, regele Menelik II a contruit aceasta biserica octogonala, in anul 1896. Sf Gheorghe, cel care a biruit balaurul, a fost protectorul soldatilor si din acest motiv catedrala i-a fost inchinata. Interesanta in aceasta catedrala este pictura bisericeasca, atat in stil traditional cat si in stil modern.
- Catedrala Sf Treime, o foarte frumoasa catedrala in stil baroc, a carei arhitectura este unica in Etiopia si Africa. In catedrala dedicate Sfintei Treimi vom vedea carti sfinte apartinand familiilor imperiale, statui grecesti, vitralii cu scene din vechiul si Noul Testament si cripta Imparatului Haile Silassie-I si a sotiei sale, ctitorii catedralei.
- Biserica Be’ata Mariam (Menelik Mausoleum), construita in 1911 de catre fiica imparatului Menelik, Imparateasa Zawditu. Cladirea patrata este construita din piatra de granit., cu o cupola centrala si alte 4 cupole la colturi. Adaposteste osemintele faimosului batran rege Menelik II, ale sotiei sale Imparateasa Taytu, ale fiicei – Imparateasa Zawditu, ale arhiepiscopului care l-a incoronat pe rege – calugarul Mateos si ale printesei Tsehai, fiica fostului imparat Haile Selassie I.
- Vizita la Merkato, cea mai mare piata in aer liber din Africa.
Transfer la aeroport pentru zborul spre Romania.
Preturile sunt calculate in functie de marimea grupului, astfel:
Persoane in grup | Peste 25 | 20-24 pers | 15-19 pers | 10-14 pers | 7-9 pers |
Pret Program ( euro) | 1750 | 1900 | 2050 | 2250 | 2700 |
Avion Buc- Adis Abbeba-Buc | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Pret total ( euro) | 2550 | 2700 | 2850 | 3050 | 3500 |
Supliment pentru camera single: 330 euro
Pretul include:
- Biletul de avion ( estimate 800 euro, pretul depinde de data achizitionarii)
- Loc in camera dubla, hotel 3* sau 4*
- Masa – la Addis Abeba: mic dejun; restul programului: cate 3 mese/zi
- Toate transferurile si serviciile turistice indicate in program
- Transportul in Etiopia
- Toate taxele de intrare, de bagaje etc
- Inchirierea vaporului, a magarului (daca este cazul)
- Taxe guvernamentale
- Sticle de apa mineral in autocar ( 1 litru pe zi de persoana, separate de apa servita in timpul meselor)
- Ghid local, vorbitor de limba engleza,
- Preot insotitor, reprezentant din partea agentiei
Pretul nu include:
- Viza de intrare ( 20 USD)
- Pranzul si cina la Addis Abeba
- Bauturile alcoolice
- Bacsisurile
- Cheltuielile personale ( cumparaturi)
- Orice alte cheltuieli care nu sunt incluse in lista celor cuprinse in prêt
Informatii: Etiopia
Regina din Saba este amintita nu doar in Vechiul Testament ( III Regi, cap10 si II Paralipomena, cap 9) dar si in Coran si in legendele etiopiene. Numita Makeda in traditia etiopiana, regina din Saba a ajuns pe tron in secolul zece inainte de Hristos. Simtindu-se nepregatita pentru demnitatea sa, a calatorit la Ierusalim, pentru a observa si a invata regulile statului evreu si pentru a-I pune vestitului, inteleptului Rege Solomon multe intrebari, pe care el le-a dezlegat pe rand, nelasand nimic necunoscut. Impresionata de intelepciunea si bogatia marelui rege, regina din Saba i-a daruit acestuia 4,5 tone de aur, pietre pretioase si aromate, iar el i-a promis ca ii va da orice lucru pe care aceasta il doreste. Traditia spune ca din relatia celor doi s-a nascut un fiu, regele Menelik I, care s-a intors la Ierusalim de doua ori, prima data cand a implinit 22 de ani si a aflat cine este tatal sau – marele rege Solomon primindu-l cu mare fast, iar doua oara pentru a fi uns rege al Etiopiei de catre chiar tatal sau. Se pare ca la intoarcere Menelik I a adus in Etiopia nu doar pe fiul marelui preot evreu cu o escorta extrem de numeroasa de nobili evrei, dar a adus si Chivotul Legamantului ( in care se aflau Tablele Legii date de Dumnezeu lui Moise), pe care Statul Etiopian pretinde ca il detine, in original, pana astazi.
Datorita acestor evenimente, etiopienii ajung sa fie “popor ales”, onoare intarita prin acceptarea crestinismului ca religie de stat inca din secolul 4, in timpul Regatului de la Axum a carui fondator este insasi Regele Menelik I. O serie de victorii impotriva musulmanilor a dat Regatului cu capitala la Axum control asupra drumurilor comerciale spre Marea Rosie, devenind cel mai puternic stat intre Imperiul Roman de Rasarit si Persia, cu legaturi comerciale cu Grecia, India, Arabia, Roma, Egipt… Realizarile politice si economice ale acestei dinastii crestine care are descendenti in linie dreapta de la regele Solomon si fiul sau Menelik I continua pana in epoca moderna, pana in anul 1974, cand progresistul rege Haile Selassie a fost inlaturat printr-o sangeroasa lovitura de stat.
Faptele Apostolilor ( cap 8, 26-39) arata cum famenul etiopian a fost luminat de Sfantul Apopstol Filip, cel care i-a talcuit proorocirile lui Isaia si i-a vorbit despre Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu intrupat. Etiopianul a crezut si a cerut botezul atunci, in apa aflata pe cale. La aceasta se adaugă propovăduirea Evangheliei de către Sfantul Apostol şi Evanghelist Matei, cel care a primit moartea martirică in Etiopia, unde a fost ars pe rug, potrivit unor istorisiri pioase.
Multi etiopieni sustin ca la acel moment istoric, relatat in Noul Testament, s-a produs increstinarea lor, dar recunoasterea oficiala a crestinismul ca religie de stat s-a produs in anul 341, cand regele Ezana a fost convertit la adevarata credinta de catre doi crestini sirieni, Frumentius si Aedissius. Frumentius a fost uns episcop de catre Atanasie, Patriarhul Alexandriei, in anul 346 si apoi s-a intors ca intaiul episcop crestin sub numele de Abuna Selama (Episcop al Pacii) , fondand Biserica Ortodoxa Etiopiana. Misiunea sa a fost de success avand sustinerea regelui Ezana, care la botez a primit numele de Abreha ( “El a luminat”), Etiopia devenind o natiune crestina. Legatura dintre Biserica Etiopiana si Biserica Copta Egipteana este neintrerupta de 16 secole, numirea fiecarui patriarh etiopian facandu-se din strainatate, de catre Patriarhia Copta din Alexandria, pana in anul 1951, anul dobandirii autocefaliei.
Catre finalul secolului 5, noua calugari au sosit din orient, probabil tot din Siria, trecand prin Egipt si au introdus monahismul in Etiopia. Pana in zilele noastre, monahismul este o trasatura dominanta a crestinismului etiopian. Cei noua calugari au incurajat traducerea Bibliei in limba Ge’ez, limba vorbita in aceale timpuri ( limba in care poporul etiopian are scrieri vechi de 2000 de ani!!!). Si in prezent limbajul liturgic foloseste aceasta limba, care de multa vreme a fost abandonata de catre populatie.
Etiopia este o tara a bisericilor. Bisericile de sat sunt de regula rotunde sau octogonale, cu un acoperis conic de iarba. Bisericile manastirilor sau vechile biserici sunt mai mari, rectangulare. Acest lucru reflecta faptul ca arhitectura bisericilor a preluat solutiile arhitecturale tipic africane; desi in centrul Sfintei Liturghii sunt Sfintele Taine si Chivotul Legamantului, insa participarea numeroasa, activa, cu muzica si tobe, a preotilor la Sfanta Liturghie “functioneaza” mult mai bine intr-un spatiu traditional, specific rotund.
Biserica Etiopiana, mai mult decat oricare alta biserica crestina, a pastrat pana astazi multe practici evreiesti, traditia atenstand astfel originea legendara de “popor ales”. Fiecare crestin etiopian este circumcise, crestinii foarte evlaviosi pastreaza atat sabatul cat si duminica, un Chivot al Legamantului este o parte esentiala a absolut fiecari biserici etiopiene si este scos in procesiuni la festivaluri ( marile sarbatori), preotii sacrifica o capra sau un mile pentru bolnavi…
Postul insa este ortodox, dupa aceleasi reguli si cu aceeasi intindere ca in Biserica Ortodoxa traditionala. Sarbatorile se pot identifica, ca fiind aceleasi ca cele ale noastre, doar ca se serbeaza dupa calandarul etiopian ( an de 365/366 zile, cu 13 luni din care 12 de cate 30 zile si ultima luna de 5 sau 6 zile).
Biserica Ortodoxa (Tewahedo) Etiopiana, alaturi de Bisericile Copta Egipteana, Armeana, Siriana si Indiana face parte din Biserica Orientala Veche, ne-calcedoniana, care in prezent are dialog cu Biserica Ortodoxa Rasariteana in scopul intoarcerii la unitate. Cuvântul „Tewahedo“, care intră în denumirea oficială a Bisericii Ortodoxe Etiopiene, înseamnă „monofizit“. Etiopienii se declară până astăzi ne-calcedonieni, ceea ce înseamnă că teologia hristologică pe care ei o mărturisesc este într-o anumită măsură diferită de cea ortodoxă. Etiopia este una dintre ţările în care Ortodoxia, în varianta ei necalcedoniană, este trăită la intensităţi remarcabile. Ramasa ca o insula crestina in mijlocul lumii musulmane agresive, atacata si persecutata ulterior si de catolicismul portughez si de fascismul italian, timp de secole singura legatura cu crestinatatea a Bisericii Ortodoxe Etiopiene a fost Biserica Copta Egipteana, ceea ce explica izolarea si evolutia oarecum singulara, ciudata, a crestinismului etiopian.
In present in Etiopia 62% dintre locuitori sunt crestini – 51% din populatie fiind ortodoxa. Cu cei peste 35 milioane de membri, Biserica Ortodoxa Etiopiana este cea mai mare dintre bisericile orientale ortodoxe, fiind intrecuta, in intreaga arie a ortodoxiei, doar de Biserica Rusa.